E-ROADTRIP NAAR…

SLOVENIË

In de meivakantie van 2023 hebben we een fantastische reis naar Slovenië gemaakt met onze elektrische auto. Omdat wij graag duurzamer op reis gaan kijken we altijd of de bestemming waar we heen willen ook goed bereikbaar is met de elektrische auto of de trein. Slovenië stond al heel lang hoog op ons lijstje, ook omdat het een van de meest duurzaamste landen ter wereld is, en was heel goed te doen! Lees meer over onze ervaringen en (duurzame) reistips.

Van Nederland naar Würzburg, Duitsland

Vanuit onze woonplaats zijn we in ongeveer 6 uur naar Würzburg in Duitsland gereden. Dit was onze eerste stop waar we één nachtje verbleven in Hotel Fischzucht, een klein familiehotel. Het hotel heeft eigen laadpalen en een Italiaans restaurant wat ideaal was na een volle dag rijden. Hier hebben we lekker uitgebreid kunnen eten en heerlijk geslapen.

Slow-Travel
Als we ver op reis gaan met onze eigen auto vinden we het altijd erg prettig om gelijk al rustig aan te doen, ook omdat we natuurlijk onderweg moeten laden. Het laden in Duitsland is erg goed geregeld. Langs de snelweg zijn diverse laadstations te vinden en we hadden tijdens onze reis gelukkig (nog) geen wachttijden. We kijken van tevoren goed waar we willen laden en hebben ook altijd een back-up locatie mocht het bijvoorbeeld te druk zijn of als de laadpalen niet werken. Onze voorkeur gaat uit naar max. 5 à 6 uur rijden per dag met een lange lunch- en laadstop. In Duitsland kozen wij voor de IONITY Charging Stations. In ongeveer een uurtje is de auto weer volledig opgeladen.

“Als we op reis gaan vinden we het altijd erg prettig om gelijk al rustig aan te doen en de tijd te nemen.”
Duurzame accommodaties op unieke plekken
We vinden het vooral erg leuk om bewust op zoek te gaan naar accommodaties (ver) weg van de massa en gelegen op een unieke plek. Zo overnachten we bij voorkeur altijd in duurzame (lokale) accommodaties zoals eco-hotels, eco-vakantieparken, eco-campings of een bijzondere accommodatie zoals een boomhut, berghut of een homestay (bij een familie).

Van Würzburg naar Salzburg, Oostenrijk

De volgende dag reden we verder naar Oostenrijk. We waren nog nooit in Salzburg geweest en dit leek ons een leuke stad om een nachtje te verblijven voordat we naar Slovenië gingen. In ongeveer 5 uur waren we bij onze tweede stop, het duurzame Eco-Suite Hotel in Salzburg. Een heel fijn hotel met prachtig uitzicht op de Alpen, ontbijtmogelijkheden, eigen laadpalen en mooie ruime kamers. Het hotel lag net iets buiten het centrum, maar met de auto of OV was je er in ongeveer 5 à 10 minuten. We waren vroeg vertrokken uit Duitsland dus konden op ons gemak de stad bekijken. De stad is perfect om even lekker te struinen door de straatjes en er zijn volop eetgelegenheden en winkels. Omdat Salzburg niet supergroot is heb je genoeg tijd om een aantal bezienswaardigheden te bezoeken. De Altstadt vonden wij vooral erg leuk en gezellig. Ook de omgeving van Salzburg (Salzburgerland) is mooi met heel veel wandelmogelijkheden.

Van Salzburg naar Bohinj, Slovenië

Na ons bezoekje aan Salzburg rijd je een schitterende route door de Alpen in ongeveer 3 à 4 uur naar Bohinj. Wij deden er iets langer over omdat we een extra lange lunchstop hadden om te genieten van de omgeving (heel veel bergen!) en de frisse berglucht. Omdat wij er in de meivakantie waren konden we zonder files door de bekende (en beruchte) Karawankentunnel. In het hoogseizoen (juli/augustus) staan hier namelijk vaak lange files omdat de tunnel maar beschikt over één buis. Dus dat is wel iets om rekening mee te houden mocht je in die periode die kant op willen. Een andere mogelijkheid is om de tunnel te vermijden en via Italië naar Slovenië te rijden.

Beste reistijd
Slovenië is het hele jaar door te bezoeken, maar de beste reistijd is van mei t/m september. Persoonlijk vinden wij mei een heerlijke maand om op vakantie te gaan. Het is nog niet te druk of te warm en de prijzen liggen ook vaak net iets lager dan in het hoogseizoen. Je moet in mei wel een beetje mazzel hebben met het weer. Het kan in Slovenië lang en vaak regenen maar het kan ook al heel zonnig en aangenaam zijn.

Bohinj en omgeving

Slovenië is een klein land, de helft van Nederland, dus je kunt vanuit één plek al heel veel dingen zien en doen. Wij hadden gekozen voor twee accommodaties en dan van daaruit het land te ontdekken. De eerste locatie was in Bohinj bij het duurzame Bohinj Eco-hotel. Hier verbleven we 5 nachten. Het is een ruim opgezet familiehotel met moderne kamers, restaurant, eigen laadpalen, een zwembad en bowling. Het hotel lag prachtig gelegen tussen de bergen. In de zomer kan het erg druk zijn en ’s winters kun je er skiën. Maar in mei was het nog heerlijk rustig.

“Wij houden erg van de natuur en rust en hebben een aantal wandelingen gemaakt die ook goed te doen zijn met kinderen.”

Volop outdoor activiteiten
Vanuit Bohinj kun je veel leuke uitstapjes maken en de prachtige natuur ontdekken. Slovenië staat bekend om haar blauwe meren, bergen, grotten en ongekende natuur. Vooral outdoor liefhebbers kunnen helemaal los in dit land. Je kunt er wandelen, fietsen, klimmen, raften, zwemmen, paragliden, kanoën. Echt van alles!

Wandelen met kinderen
Wij houden erg van de natuur en rust en hebben een aantal wandelingen gemaakt die goed te doen zijn met kinderen. Bij het meer van Bohinj (aanrader!) kun je mooi wandelen en in de zomer ook zwemmen. Vanaf het plaatsje Ukanc liepen we een superleuke wandeling speciaal voor kinderen: Goldhorns Fairyland. De route stond in het teken van lokale sprookjes en onderweg moest je verschillende opdrachten doen. Er is ook een speeltuin en een lokaal restaurant om na het wandelen iets lekkers te eten en te drinken.
Watervallen, Nationale Parken en Ljubljana

Samen met onze dochter hebben we ook twee wandelingen gelopen naar watervallen. Wij hadden gekozen voor de Peričnik waterval en de Savica waterval (vlakbij het meer van Bohinj). De Peričnik waterval raden wij aan om zo vroeg mogelijk te doen in verband met de drukte. Het is een smallere weg (trap) naar boven maar wij vonden het wel goed te doen met kinderen vanaf een jaar of 5. De waterval ligt midden in de bossen en is uniek omdat je erachter langs kunt lopen.

Verder hebben we vanuit Bohinj uitstapjes gemaakt naar de Soča Vallei, Triglav National Park en de hoofdstad Ljubljana. Ljubljana is eerder uitgeroepen tot de groenste hoofdstad van Europa en dat merk je gelijk als je er bent. De stad is geheel autovrij, omringd door een park vol bomen en de stromende rivier. Ik vond het een van de leukste hoofdsteden die ik heb bezocht. Klein, heel gezellig en superschoon. Het leuke is dat de stad niet echt veel bezienswaardigheden heeft. Je kunt dus gewoon rondlopen, op je gemak genieten en de sfeer proeven. Slovenië staat ook bekend om haar taartjes en toetjes, dus dat mag je zeker niet overslaan! Wij hadden heerlijke taartjes gegeten bij Lolita. Als je binnenkomt krijg je gelijk keuzestress, want alles ziet er lekker uit.

“We vinden het vooral erg leuk om bewust op zoek te gaan naar accommodaties (ver) weg van de massa en gelegen op een unieke plek.”
Van Bohinj naar Bled
Onze tweede accommodatie lag op slechts 20 minuten rijden van Bohinj, in het plaatsje Bled. We waren eigenlijk van plan om iets verder naar beneden te rijden, maar we waren op slag verliefd geworden na het zien van deze accommodatie. We sliepen namelijk in een heuse boomhut! Het kleinschalige eco-park Garden Village is volledig duurzaam, met een grote (moes)tuin, een lokaal restaurant met eigen producten (supervers!) en goede laadpalen. Naast de boomhutten kun je ook verblijven in een boom tent, pier tent, glamping tent of een appartement. Wij verbleven hier 4 nachten en het was GEWELDIG.

Bled en omgeving
Bled is een vrij toeristisch plaatsje, vooral in het hoogseizoen. Meestal proberen we dit te vermijden, maar het eco-park lag gelukkig heel rustig tussen het groen. Vanuit Bled hebben we o.a. Lake Bled bezocht, gewandeld door de spectaculaire Vintgar Kloof en een roadtrip gemaakt naar Kranjska Gora (een bergdorpje tussen de Julische Alpen), Lake Jasna en de omgeving. Allemaal zeer de moeite waard. Wij waren vooral erg onder de indruk van het adembenemende Lake Jasna en de omringende bergen. Vergeet ook niet de traditionele Bled cake te proeven als je in Bled bent. Het taartje heeft veel weg van onze bekende tompouce, maar dan net iets smeuïger. De Slovenen zijn er supertrots op!

Van Bled naar Fürth, Duitsland

De weken vlogen voorbij. Er was nog zoveel meer te ontdekken, dus we gaan zeker weten een keer terug. Vanuit Bled zijn we in één dag teruggereden naar Duitsland. Dit was voor ons doen een behoorlijke rit van bijna 7 uur. In Fürth, vlakbij de stad Neurenberg, verbleven we één nachtje in het familiehotel Werners Boutique Hotel. We wilden op de terugreis liever de grote steden vermijden in verband met de drukte. Dit duurzame hotel lag ideaal met een parkeergarage aan de overkant met goede laadpalen. Grenzend aan het hotel zit een tapas restaurant waar we heerlijke tapas hebben gegeten. Met onze volle buikjes rolden we zo ons bed in.

Van Fürth naar Stein, Limburg
Onze vakantie eindigden we in Stein, Limburg. Hier konden we rustig bijkomen en de auto een nachtje opladen voor het laatste stukje naar huis. We verbleven bij Hotel Stein-Urmond van Van der Valk. Een grote bekende keten maar wat wij erg waarderen is dat ze zich echt actief richten op duurzaamheid. Zo beschikken ze over een Green Key label en zijn ze uitgeroepen tot meest duurzame hotelketen. Superfijn!

De E-roadtrip naar Slovenië was in één woord geweldig en ik zou het iedereen kunnen aanraden om dit land te bezoeken. Het is nog niet ontdekt door de massatoerisme en hopelijk blijft dit ook zo. Heel kindvriendelijk, gastvrije bevolking, zeer goed bereikbaar met de elektrische auto, een grote keuze aan duurzame accommodaties in alle prijsklassen en bovenal omringd door ongerepte natuur. We kunnen niet wachten om terug te gaan!

“Slovenië is een fantastisch duurzaam land. Heel kindvriendelijk, gastvrije bevolking, zeer goed bereikbaar met de elektrische auto, grote keuze aan duurzame accommodaties in alle prijsklassen en bovenal omringd door ongerepte natuur.”
Tot slot nog wat leuke (duurzame) Slovenië weetjes:
  • Slovenië is eerder uitgeroepen tot meest duurzaamste land ter wereld.
  • Bijna iedere inwoner heeft een eigen moestuin.
  • Slovenië is een echt bijenland. Er wonen maar liefst 10.000 imkers.
  • Slovenië is na Noorwegen en Zweden het meest beboste land in Europa.
  • In de bossen van Slovenië kun je bruine beren tegenkomen.
  • Slovenië heeft als enige land ter wereld LOVE in de naam, je moet wel van het land gaan houden!

Ook je duurzame vakantie delen?

Wil je ook jouw (duurzame) reis delen? Superleuk! Stuur ons een berichtje en wie weet vertel jij hier binnenkort jouw verhaal.

andere blogs

Impact Fair

De Impact Fair vindt plaats op 4, 5 en 6 april 2024 in de Jaarbeurs, Utrecht. De fair is voor iedereen die meer impact wil maken en op zoek is naar manieren om dit te doen.

Winkelmandje0
Er zijn geen producten in je winkelmandje